Pomon perustehtävä on sujuva arki

Hannu Tulensalo sanoi eräässä tilaisuudessa kuin ohimennen, että johtamisen perustehtävä on sujuva arki.

Vaatimattoman näköiseen virkkeeseen sisältyy paljon viisautta. Helsingin kaupungin silloinen henkilöstöjohtaja Tulensalo käsitteli puheenvuorossaan työhyvinvointia. Hänen esittämänsä ajatus oli ketjumainen:

Johtaminen > Sujuva arki > Onnistumisen kokemukset > Työn ilo ja motivaatio, Työhyvinvointi > Tyytyväiset asiakkaat

Useat esimiehet näyttävät olevan eksyksissä rooliensa välillä. Pitäisikö olla kaveri vai pomo? Olenko tarpeeksi motivoiva? Mikä on sopiva etäisyys johdettaviin? Kuinka ratkaisen työpaikan riidat? Ratkaisuna voisi toimia pomon perustehtävään keskittyminen ja psykologisoinnin jättäminen vähemmälle.

Kyllin hyvään pomon työhön riittää, että muutama asia on hoidettu kuntoon ja näihin kysymyksiin on selkeät yhteiset vastaukset:

  • Miksi teemme tätä työtä ja ketä varten? Kuka on asiakas?
  • Ymmärtävätkö työntekijät mitä merkitystä ja arvoa heidän työllään on? Miksi minä olen työpaikalle tullessani tärkeä?
  • Mikä minun työni perustehtävä on? Mitä pitää näkyä tai tapahtua, että olen ’onnistunut’. Mikä mittari tai onnistumisen tunnusmerkki on tärkeä?
  • Millä tavalla toteutamme työpaikan perustehtävää käytännössä? Miten toimimme joukkueena? Mitkä ovat arvomme ja ne reunaehdot, joiden rajoissa toimimme?
  • Minkälainen pelipaikka minulla on, mitkä tehtävät kuuluvat ja mitkä eivät?
  • Mitä osaamista minun pitää kehittää ja säilyttää, jotta pärjään tehtävässäni?
  • Minkälaisia arjen pelisääntöjä me noudatamme? Miten lupaamme pitää tärkeistä pienistä asioista huolta. Kuinka käsittelemme virheet tai harmituksen?

Aika pitkälle pääsee jo sillä, että kysyy avoimesti: Miten voin olla parhaiten avuksi työssäsi?